zondag 27 mei 2012

Wat vooraf ging

Sinds geboorte ben ik zwaar slechthorend. Het is in mijn familie een erfelijkheidskwestie. Oma was SH, moeder was SH, zus is SH, haar zoon is SH.

Al 46 jaar kon ik me prima redden met mijn gehoorapparaatjes. Tuurlijk zijn er momenten geweest dat ik ze vervloekte, maar naarmate je ouder wordt leer je ermee dealen. Toch werd ook het kleine beetje restgehoor sluipenderwijs steeds minder. Vooral als ik steeds de gesprekjes tussen mijn vrouw Jacqueline en dochter Anna niet mee kreeg of als ik zelf steeds moest vragen :"wat zeg je" dan sloeg de irritatie daarover weer toe.

De druppel was het overlijden van mijn moeder in oktober 2011. Zij was aan één oor doof en met het andere oor hoorde ze ook nagenoeg niets met een gehoorapparaat. Ze kwam in het ziekenhuis te liggen en de communicatie met het ziekenhuis-personeel was dramatisch. Een schrijftolk wilde ze niet aan, dus het was met handen en voeten communiceren. De laatste week bracht een white-board nog wel wat uitkomst, maar ideaal is dat natuurlijk niet. Helaas is ze na een week in het ziekenhuis overleden.

Mijn moeder was qua communicatie erg afhankelijk van de vertrouwde stem van mijn vader. Dus als er gesprekken waren, wendde ze zich altijd naar hem met de vraag :"wat werd er gezegd?"  Ik merkte dat ik zelf qua communicatie ook steeds meer op Jacqueline begon te leunen, zoals mijn moeder op mijn vader leunde. Dit tot ergernis van zowel Jacky als mijzelf. Want als er iets is wat we allebei niet willen, is het dat ik qua communicatie afhankelijk ben van haar.

Zoals gezegd, het overlijden van mijn moeder was de druppel, en ik ging me toen realiseren dat het op deze manier niet zou blijven werken.

Vanuit mijn werk kom ik toch regelmatig in aanraking met doven, slechthorenden, en de laatste jaren ook CI-gebruikers. Ik had om de een of andere vage reden altijd de gedachte dat aan mijn soort slechthorendheid niets te doen viel. Toch besloot ik eind december navraag te doen bij de KNO-arts, en die kwam na een korte bestudering van mijn dossier en een snelle gehoortest tot de conclusie dat ik een prima kandidaat zou zijn voor een CI.

En zo is het balletje beginnen te rollen.

Wat een CI is, en hoe het werkt zal ik in mijn volgende blog proberen uit te leggen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten